Welkom bij Stichting Veul Diech Good

Wij hebben in 2023 dankzij al onze sponsoren en weldoeners - die wij daarvoor van harte willen bedanken! - meer dan 15.000 mensen kunnen helpen! Dat lijkt veel, maar is onder de huidige economische omstandigheden een druppel op een gloeiende plaat.

De armoede zal blijven groeien. Het treft ons allemaal, mensen in alle lagen van de bevolking en het kan iedere dag gebeuren! Zie hieronder de reportage van een mevrouw met beperkingen die vertelt hoeveel kosten zij heeft.

Indien u onze website bezoekt, kijkt u dan eens bij Projecten hoeveel acties we hebben kunnen doen voor iedereen die dat nodig heeft.

Als u aan de hulp die wij bieden, een bijdrage wilt doen, stellen wij - maar zeker ook de vele mensen die het moeilijk hebben - dat zeer op prijs. Ook voor diegenen die niet veel kunnen missen, hebben wij een boodschap: iedere bijdrage die uit het hart komt is zeer welkom! Daarnaast maken vele kleintjes tezamen een groot pakket van steun aan hen, die niet meer weten hoe ze rond moeten komen.

For people with another language then Dutch, who want to read our website:  please select the text you want to read.

Then you will get a little menu. Choose for " vertaal " and choose your own language and hit the play button.

Kijk hier naar de uitzending van Limburg Centraal op 26-04-2023 https://l1.nl/l1mburg-centraal-veul-diech-good-armoede-en-eenzaamheid-tegengaan-176714/

Er is schrijnend veel armoede onder de mensen (dat is in de huidige moeilijke tijden behoorlijk toegenomen) met name veel "stille armoede", ze hebben geen kleding, geen eten of reserves en raken daardoor in de problemen en de schulden. De verhogingen van de kosten voor boodschappen, verzekeringen, energie en andere maandelijkse lasten is voor veel gezinnen de genadeslag. Dat geldt zelfs ook voor gezinnen, waar werkende ouders zijn.

Wij - vrijwilligers - doen met alle liefde graag dit mooie werk, dat ons na aan het hart gelegen is. Ons motto is: " help een ander waar je kan en bedenk dat iedereen in staat is om een ander te helpen ". Maar bedenk ook, dat het jou iedere dag zelf kan overkomen!

Wij nodigen iedereen uit om hetzelfde te doen als wij. Iedereen kan ons meehelpen om (1 of meer persoons-) gezinnen te steunen. Wij zijn blij met iedere euro voor het goede doel. Uiteraard zijn we ook heel blij met bijdragen in natura: speelgoed, bonnen voor een dagje uit naar bijvoorbeeld een pretpark, de dierentuin, het zwembad, de bioscoop. Ook houdbare producten voor onze jaarlijkse grote kerstactie zijn van harte welkom.

Maak een gezin blij en doneer.

Hoe het begon...in maart 2008

Als vrijwilligers van het eerste uur, zijn wij begonnen met hulpverlening in velerlei vormen aan gezinnen die dat nodig hadden. Wij kwamen tot de conclusie dat de armoedeproblematiek in Zuid-Limburg alleen maar toeneemt en dat ook door aanscherping van o.a. wettelijke regels steeds meer ouderen, zieken en gehandicapten buiten de boot vallen, vereenzamen en verstoken blijven van hulp die zij zo dringend nodig hebben.

Bij alles wat wij gedaan hebben, zagen wij dat mensen zich goed konden voelen door datgene wat wij voor hun hadden kunnen betekenen. En daarom hebben wij onze stichting Stichting Veul Diech Good (voel je goed) genoemd

De stichting is opgericht door Myriam Vegers die kan bogen op een jarenlange ervaring in trajectbemiddeling voor een diversiteit aan doelgroepen en in het verleden ook eigen trainingen heeft ontwikkeld. Zij is VN Ambassadeur voor de rechten van personen met een handicap (VN verdrag 2016). Ook was zij adviseur voor de Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie, heeft zij een HBO opleiding Personeel & Arbeid gevolgd en Sociaaljuridische dienstverlening.

Om meer mensen die noodzakelijke hulp te kunnen bieden - met meer vrijwilligers - daarvoor was een professionele organisatie nodig. Het bestuur is verheugd dat Myriam zich met al haar kennis en ervaring - als vrijwilligster binnen de stichting - zal blijven inzetten.

Inmiddels is er (grotendeels) vanuit onze doelgroep ook een eigen uitvoeringsteam en een klusteam gegroeid, dat zich inzet voor de doelgroep. Daarnaast komt 70% van onze vrijwilligers uit de doelgroep.

Hulp bieden aan een ander zien wij als normaal, dat is de manier waarop het hoort te zijn en voor velen is dit een lichtpuntje in de duisternis. Want "rijkdom" is voor ons rijk zijn in je hart.

Onze stichting is afhankelijk van giften, subsidies, donaties en sponsoren. Wilt u privé of met uw bedrijf een maatschappelijk goed doel steunen? U vindt meer informatie in het menu onder het knopje doneren. Uiteraard staan wij u ook graag in een persoonlijk gesprek te woord. Bel ons gerust indien u ons wilt helpen (op welke manier dan ook) en vraag dan naar Anton Vegers. U vindt meer informatie in het menu onder het knopje contactgegevens.

Nelson Mandela:

‘Wat telt in het leven is niet puur het feit dat we geleefd hebben. Het verschil dat we maken in de levens van anderen bepaald hoe betekenisvol het leven is dat wij leiden.’