Watersnoodramp Limburg informatie en hulp voor Zuid-Limburg

Het is verschrikkelijk de watersnoodramp in Limburg. Wij leven met iedereen mee die de dupe hiervan is geworden en we proberen via deze pagina hulp te bieden aan mensen uit Zuid-Limburg die advies c.q. hulp nodig hebben.

Het onderstaande hulpformulier  (zie onderaan de pagina, onder de links) kan dus alleen gebruikt worden indien u de dupe bent geworden van de watersnoodramp in regio Zuid-Limburg en op zoek bent naar hulp of advies!

Indien u te maken heeft gekregen met de watersnoodramp, bent u wellicht op zoek naar hulp. De belangrijkste vraag hierbij is bent u verzekerd hiervoor?

Zo ja, meldt u zich dan zo snel als mogelijk bij uw verzekering. Als het gaat om het bederven van levensmiddelen (vanwege het moeten uitschakelen van de stroom) dan betaalt de verzekering meestal binnen 2 weken uit. Een voorwaarde is, dat de stroom meer dan 6 uur uitgeschakeld moet zijn geweest. Voor de verzekering heeft u de liter inhoud van uw ijskast/diepvries nodig OF de hoogte, breedte en diepte en indien mogelijk het merk.

De schade voor ondernemers wordt gedekt vanuit de inboedel/opstalverzekering, daar waar mogelijk: zorg voor zoveel als mogelijk facturen en aanschaf gegevens en maak foto's van alles voordat u gaat opruimen.

Voor zaken die niet gedekt worden door de verzekering geldt De Wet Tegemoetkoming bij Schade

Meldt nu uw schade aan:  https://mijn.rvo.nl/regeling-tegemoetkoming-schade-hoogwater-limburg-juli-2021

Het Nationaal Rampenfonds geeft eenmalig 1.000 euro aan alle huishoudens die zwaar getroffen zijn door wateroverlast. Het Nationaal Rampenfonds maakt het geld over aan gemeentes, die het geld dan weer doorgeven aan de huishoudens. Lees hier meer. (bron: 1Limburg)

Hieronder een aantal links waar u ook voor noodhulp terecht kunt:

Limburg Helpt:

Spullenhulp:

Voor Dierenhulp/ opvang: https://www.facebook.com/groups/1667720143418369/posts/1668056343384749/

Hulplijn Rode Kruis 070-4455888 van 09.00 tot 21.00 ook in het weekend.

Voor:

Hulp bij het opruimen of schoonmaken van uw huis dat is overstroomd;

Hulp bij boodschappen doen, als u zelf niet goed naar de winkel kunt;

Andere zaken waar u hulp bij nodig heeft en ze hebben een luisterend oor.

Leger des Heils Zuid-Oost 040-2393160 (deze gaat over de hele regio en over de soep bus inzet)

Vraag voor hulp Leger Des Heils aanmelden: 088-0656144

Ze hebben een computer en printfaciliteiten in de Bibliotheek en het Informatiepunt Digitale Overheid is elke vrijdag van 10.00-12.00 uur geopend. Mensen die vragen hebben over het online regelen van zaken met de overheid kunnen daar terecht en ze kunnen mensen op weg helpen die online iets met hun verzekering moeten regelen.

(Bron: Persbureau ANP)

Mensen die wateroverlast hebben gehad, krijgen bij de kringloop 50% korting op de spullen. Neem uw legitimatiebewijs mee.

U kunt via onderstaand hulpformulier bij ons terecht voor dringende noodhulp (van de watersnoodramp) uit ons Noodfonds en voor voedselhulp.

Hiervoor dient u eerst een formulier in te vullen. Indien u hieronder op de link klikt, vindt u ons privacyreglement.

Op basis van uw ingevulde formulier zal het bestuur zich over uw hulpaanvraag buigen en streven we erna om u binnen 2 werkdagen (of zoveel eerder indien dat mogelijk is) een eerste reactie op uw aanvraag te geven.

Om hulp aan te vragen klikt u hieronder op de link, deze opent in een nieuw venster en van daaruit kunt u rechtstreeks online een aanvraag doen voor hulp.

Zorgt u er a.u.b. voor dat u al uw persoonlijke en inkomensgegevens bij de hand heeft (voor zover als dat mogelijk is), deze heeft u nodig bij het invullen van de aanvraag, evenals een kopie of meerdere kopieën van uw inkomsten.

Let op! Nadat u op verzenden heeft gedrukt, dient u uw e-mailadres nog te bevestigen dan is uw aanvraag pas definitief.